fyrtioett

Fy fan för folk som dömer! Fick idag ett litet surt meddelande på facebook av en nybliven första gångs mamma. Meddelandet löd såhär : Tycker inte du ska klaga så mycket på din gravidititet. Och hur lätt är de inte att ta hand om ett barn. Dem sover ju bara.

Jag trodde ta mig fan att jag skulle åka och slå ner kärringen! Ja jag klagar mycket de kan jag erkänna men inte helt ogrundat! VISST en graviditet är ju inte precis ovanligt men att bli mamma för första gången och bli mamma för andra gången är en STOOOOR skillnad. Första gången så kan du vila när fan du vill, äta dricka, bada, duscha, umgås, vara uppe sent och JA you NAME IT. Ska jag bada, duscha eller gå på toa så får jag ha linnea med mig, sova kan jag enbart när hon gör de vilket INTE är ofta då hon har utvecklat natt skräck, äta gör jag när jag hinner och aldrig ensam för de är alltid gråt skrik och grin från någon som inte får NAMNAM trots att hon ätit en stor portion med mat minuten före. Alltid är maten på min tallrik godare! Umgås med folk är något som blir mer å mer omöjligt, den bekanta du har på besök blir antingen nerkladdad, nerskriken, osv plus att de alltid ska klättras då dessa bekanta inte vet alla regler här hemma. Så som att stänga toalettdörren, låt inget stå/ligga på v-rumsbordet, ställ alltid upp stolarna när du användt en, stänga sovrumsdörr om nu gästen skulle vara där. OSV. Dessa listor fortsätter i evigheter. Till skillnad mot en NYFÖDD bebis som sover 20 timmar om dygnet.
Under denna graviditet har jag tagit hand om linnea, arbetat, klarat av att patrik sovit borta hela veckorna, pengakriser, husdjur, foglossningen från helvetet, smärtor, tidiga värkar, sjukhusvistelser, bilproblem, äktenskap, odrägliga människor, stötta och hjälpa min familj och vänner, med mera. Även på detta har jag ett helt hushåll att ta hand om. Det finns alltid rena kläder i garderoberna, diska, dammsuga, torkagolv, torka lister, damma, städa toaletter ja listan fortsätter till de oändliga. Och ibland vill jag sätta mig ner i soffan och skriva en liten notis på facebook att : Aj nu är de jobbigt!  För mycket begärt med lite peptalk då eller?

Knip fan i mig käft om du försöker yttra dig om MIN graviditet och MITT liv. Vad fan vet du egentligen din världelösa jävla nolla. Visst fan har du de bra när du sitter  där med din första nyfödda som sover 20 timmar om dygnet, som inte kladdar och river å sliter i ALLT. Kklart du hinner med att duscha och städa när fan som. VÄNTA DU BARA! Dem sover inte så länge för alltid! Linnea sover ca 8-10 timmar på ett dyng då med sin tupplur inräknad. Vad fan tror du hon gör resten av tiden. Och vad tror du JAG gör. Detta då med allt ovannämnda i bakhuvudet. MM GISSA!
xoxo over and out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0